Model reka bentuk pengajaran dinamik
(Dynamic Instructional Design (DID)) merupakan salah satu model yang direka
bersesuaian dalam PnP. Model ini mempunyai enam langkah yang mana setiap
satunya memerlukan kepada tindak balas formatif.
Sebelum guru memulakan PnP, perlu
bagi guru untuk mengenal pelajar dari segi demografi, tahap perkembangan gaya
belajar, kekuatan pelajar dan tahap pengetahuan sedia ada. Apabila guru
mengenal para pelajar maka ianya akan memudahkan sesi PnP terutama dari segi
interaksi. Sebagai contoh, dalam pembelajaran Al-Quran, tidak semua pelajar
mampu untuk menerap segala input atau ilmu. Terdapat juga pelajar yang masih
lemah dalam membaca Al-Quran. Secara tak langsung guru telah melakukan langkah
pertama iaitu mengenal pasti masalah pelajar.
Seterusnya langkah kedua memerlukan
objektif dan setiap objektif yang dinyatakan seharusnya berfokus pada
pencapaian pelajar yang telah dikenalpasti masalah. Guru boleh menggunakan
Taksonomi Bloom sebagai panduan dalam menentukan objektif. Berkait dengan
situasi pelajar lemah dalam membaca Al-Quran, objektif yang boleh dinyatakan
ialah pelajar akan dapat menyebut kalimah/ayat Al-Quran berdasarkan baris
dengan betul.
Setelah objektif telah di nyatakan,
guru akan membentuk persekitaran iaitu menentukan persekitaran pembelajaran
sama ada strategi pengajaran teknologi yang membantu serta sikap dan peranan
guru. Antara yang boleh dilakukan oleh guru adalah mengubah suai ruang dalam
bilik darjah supaya keadaan yang lebih kondusif. Pelajar yang lemah akan duduk
bersebelahan atau satu kumpulan dengan pelajar yang berkebolehan. Hal ini
penting kerana seorang guru tidak mampu untuk memberikan masa untuk semua
pelajar atas ruang masa yang sangat terhad. Maka, pelajar yang lemah akan
belajar dengan pelajar yang lebih pandai atau berkebolehan dalam membaca
al-Quran.
Langkah seterusnya guru akan
mengenal pasti strategi-strategi PnP. Strategi yang digunakan mestilah
bersesuaian agar objektif yang dinyatakan tercapai. Disinilah guru akan
menggunakan segala pedagogi, sama ada guru dengan pelajar atau pelajar dengan
pelajar. Pelajar diberi peluang untuk mengajar rakannya yang lemah dan boleh
membetulkan bacaan jika berlaku kesalahan.
Kelima, kenal pasti dan memilih
teknologi sokongan sama ada audio, visual atau digital. Sebelum memilih, guru
itu sendiri harus memahirkan diri dengan teknologi yang dipilih dan akan
digunakan dalam PnP. Antara teknologi yang boleh digunakan adalah animasi. Menurut
Mayer dan Moreno (2002) animasi memiliki 3 fungsi utama: (1) gambar – animasi
merupakan sebuah penggambaran; (2) gerakan – animasi menggambarkan sebuah
pergerakan; (3) simulasi – animasi terdiri atas objek-objek yang dibuat dengan
digambar atau metode simulasi lain. Antara lainya animasi berfungsi sebagai
alat untuk memberikan pemahaman kepada pelajar atas bahan yang diberikan.
Langkah terakhir adalah proses
menilai dan menyemak semula reka bentuk yang telah dilaksanakan. Didalam
langkah kelima, selepas animasi digunakan, para pelajar akan diuji dengan
latihan yang disediakan. Maklum balas sumatif akan dinilai pada akhir
rekabentuk untuk melihat keberkesanan model secara keseluruhan setelah maklum
balas formatif di ambil kira dalam setiap langkah.
Gambar rajah 1: Infografik Model DID dalam, PnP |
Rujukan
Handani, S. W., Suyanto, M., & Sofyan, A.
F. (2016). Penerapan konsep gamifikasi pada e- learning
untuk pembelajaran animasi 3 dimensi. Telematika, 9(1).
Lever-Duffy, J., Mcdonald, J. B., & Mizell,
P. A. (2003). Teaching and Learning with Tecnhology,
200-231.
Mayer, R. E., & Moreno, R. (2002).
Animation as an aid to multimedia learning. Educational psychology review, 14(1), 87-99.
No comments:
Post a Comment